Wednesday 7 December 2011

Pulut Mangga #2

Assalamualaikum semua....

Nape ye aku post pasal pulut mangga ni lg? Sbb aku lupa nak letak bahan2 masa entri yg lepas...ada di antara kamu yg nak cuba tapi mcm tak semangat sangat sbb aku tak buh bahan2 dia....

Ok, kat bawah ni bahan2 dia...cuba,jgn tak cuna ye sbb mudah sgt... aku percaya si Cayed tu akan cuba jugak buat 1 hari nanti...heheheheh,beliau sangat bagus dalam cuba2 ni..


RESEPI PULUT MANGGA

Bahan-bahan

2 biji mangga/mempelam dipotong
1 cawan beras pulut (direndam semalaman atau 2 jam )
1/4 cawan santan
1/4 sudu kecil garam (satukan santan & garam. ketepikan)
6 helai daun pandan (dicarik-carik memanjang)

Kuah santan

3/4 cawan santan
3 sudu besar gula perang
1/4 sudu kecil garam
2 helai daun pandan
sedikit air jika perlu

Cara-cara :

Kukus pulut selama lebih kurang 10 minit; setengah masak.
Masukkan santan , daun pandan & garam.
Kukus selama lebih kurang 30 minit
Di dalam periuk lain, satukan kesemua bahan kuah santan.
Kacau dan biarkan mendidih. Siap!
Pulut mangga sedia dihidangkan bersama kuah santan. 




Kamu kalau dah try tu pos2 la kat aku... :)


#terbukti sedap!!

1 comment: